Ouro Preto en dan eindelijk Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van alwinsmit - WaarBenJij.nu Ouro Preto en dan eindelijk Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van alwinsmit - WaarBenJij.nu

Ouro Preto en dan eindelijk Rio de Janeiro

Door: Alwin

29 Oktober 2005 | Brazilië, Rio de Janeiro

Dag mensen,

de laatste keer gingen en gezellige 24uurs busreis maken van Salvador naar Ouro Preto. Dit stadje ligt in heuvelachtig gebied. Ondanks dat het geen indrukwekkende kerken heeft, is dit stadje mooier dan Salvador. Ook hier steile klinkerstraatjes maar hier kun je de hele stad doorlopen en overal blijven de huisjes schilderachtig ogen. Geeft een heerlijk gezellig gevoel van een dorpje. Heel mooi.

s nachts rijden we naar Rio de Janeiro, waar we al een tijd naar uitkijken. We komen s ochtends vroeg aan, zoeken een hostel en zitten 200m van het Copacobana strand. Dat bezoeken we dan ook meteen, waar we de golven zo hard op het strand zien slaan dat het water meters omhoog spuit. Indrukwekkend. Een straatkind vind het nodig om te doen of hij onder zijn shirt een pistool heeft en grijpt daarna naar de plek van mijn portemonnee (goed veilig binnenin). Een flinke duw en vragen of hij met me meegaat doen hem begrijpen dat ik de politie bedoel; hij druipt af. We zijn weer in de stad.

Daarna gaan we de stad bekijken, waar we heel verrassend een oude Portugese bibliotheek binnenlopen met rijen vol oude boeken. Wat een heerlijke muffe sfeer hangt daar. Verder hier en daar wat oude gebouwen. Rio is wel mooi maar vies, wat wil je met 15 miljoen mensen in een stad. We bezoeken de nieuwe kathedraal, een lelijke betonnen piramide waar 20.000 mensen in kunnen! Ook zien we op de marinewerf een grote driemaster van buiten en een onderzeeer van binnen, heel cool. Wat we ook nog onverwacht zien is een klein kerkje waarin alles van goud is...bling bling dus.

Op naar het grootste voetbalstadion ter wereld, Maracana met 200.000 plaatsen. Het wordt verbouwd dus valt iets tegen. Uitgeput komen we thuis om van 18 tot 08 u te slapen :)

De 2e dag gaan we de typische Rio dingen doen. Nadat we helaas gisteren onze enige kans op een voetbalwedstrijd gemist hebben gaan we het Pao de Acucar (suikerbrood), een 390 m hoge berg op, die midden in de stad staat. Prachtige uitzichten, maar het hoogtepunt zijn 7 zijdeaapjes die met elkaar aan het stoeien zijn in de omringende begroeiing. Gewend aan mensen kun je ze tot een meter naderen. Hier zie je pas in wat voor spectaculaire setting Rio gebouwd is. Omgeven door bos, eilandjes, strand en blauw water, en spectaculaire rotsen zie je een miljoenenstad midden in de natuur.

Daarna gaan we met een busje de Corcovado op, een 710 m hoge berg die met daarop het standbeeld van Jezus. Cristo Redentor is 30 m hoog en 28 meter breed (hij staat in zegenende houding met de armen wijd) en domineert de stad. Van vlak eronder is het nog indrukwekkender. Natuurlijk weer mooie uitzichten over de stad en het omringende nationale park. Daar zien we ook nog 2 coati´s (een soort wasbeer) kuieren. Ongelofelijk dat je zoveel natuur en bos midden in de stad ziet.

Op de weg omhoog kwamen we nog 5 politiejeeps tegen, waar eentje met zjn machinegeweer naar buiten aan het mikken was, blijkbaar op zoek naar ons :). Toch frons je dan even je wenkbrauwen. Toen we terugkwamen in het hotel was het plots bijna de hele benedenverdieping geleegd want morgen gaan ze sluiten voor verbouwing...Zoiets kan alleen maar hier :) Straks gaan we weer reizen naar het grote Pantanal natuurgebied.

liefs Alwin, onder de indruk van Rio

• 29 Oktober 2005 - 14:25

JW En Vrouw+kids:

Ja nu weet je het ook Alwin, maar de straatkinderen in Rio zijn niet zo gesteld op Nederlandse kinderlokkers

gegroet, veel plezier en geluk nog

• 29 Oktober 2005 - 16:01

Caroline:

he Alwin!!
    Leuke site heb je hoor en onwijs mooie foto's staan erop!Verder gaat hier alles goed! Nou veel plezier nog enne doe voorzichtig + raak niet alles kwijt ;-) he!! Groetjes Caroline

• 30 Oktober 2005 - 21:33

Alwin:

zo even wat fotos van Rio. wat ik was vergeten te zeggen dat zelfs in deze grote stad er 5 mensen zijn die je helpen op de juiste plek de bus uit te komen. Wat de gemiddelde vriendelijkheid hier heel goed aangeeft!

• 01 November 2005 - 15:55

Pete:

Lachen dat dat rare beeld achter je dezelfde beweging als jou maakt.