Paaseiland: onvergetelijk - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van alwinsmit - WaarBenJij.nu Paaseiland: onvergetelijk - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van alwinsmit - WaarBenJij.nu

Paaseiland: onvergetelijk

Door: Alwin

27 Januari 2006 | Chili, Santiago de Chile

Wowwowwow.

We komen net terug van Rapa Nui, ook wel Isla de Pascua oftewel Paaseiland. Dit eiland is zeer geisoleerd van de wereld, waar zich een bizarre cultuur heeft ontwikkeld. Het staat vooral bekend om zijn enorme beelden, tot wel 10 m hoog. Deze moai werden gebouwd als statussymbool. Zo´n 200 jaar geleden ontstond een wedloop om prestige waar, om de loodzware beelden te vervoeren, het hele eiland zo`n beetje ontbost wordt. Hierdoor, en door voedseltekort, is de populatie van het eiland gehalveerd. Een ecologische ramp in het klein dus. De mens die zichzelf vernietigt.

De moai zijn zeer indrukwekkend en statig. Op de plek waar ze gemaakt werden, staan er nog zo`n 400 op de groene heuvel verspreid, sommige net begonnen of half afgemaak. Het lijkt net of ze aan het lunchen zijn en zo weer verder gaan. Verder waren de eilanders echt supergastvrij, en relaxed. Ze waren aan het voorbereiden voor hun festival, en zo konden we iedere avond Rapa Nui muziek horen en dansen zien.

Behalve de cultuur die we verwacht hadden, is het echt een paradijselijk eiland. 3 vulkanen op de 3 hoeken van het eiland, alles kaal en groen als een biljartlaken omdat er op de heuvels geen bomen meer zijn. Prachtige rotskust, en een perfect zandstrand erbij! Diepblauw water, rotstekeningen, eucalyptusbomen, en de lekkerste ananassen van de wereld. Dit eiland heeft alles en het was en genot om er 5 dagen te mogen zijn.Vooral fietsend het eiland rond was erg mooi. Zeker een aanrader om eens heen te gaan. Eigenlijk is het niet echt te beschrijven hoe het voelt om daar te zijn. De moai maar ook hun historie (de oorlogen om voedsel en hout, slavenhandelaren zoals de Hollanders die hun beste mensen weghaalden), plus de raadsels maken het tot een magisch avontuur om daar te zijn. Zo weten ze ze nog steeds niet hoe ze de moai op hun plek kregen. Boven dat is het ook echter ook nog eens een schitterend eiland, een paradijs. Je hoort het, het was echt op en top genieten.

groeten van Alwin, zeer onder de indruk

• 28 Januari 2006 - 08:57

Rob:

Ik zag vorige week een documentaire over Paaseiland op de BBC, ik was ook onder de indruk. Ik herken ook de foto's een beetje. Gaaf dat je er geweest bent! Superveel plezier daar nog verder!

Groeten vanuit Engeland, Rob

PS je vertelt verder niks over wie die dames zijn???

• 30 Januari 2006 - 08:28

Pete:

...damn dat is mooi...

• 01 Februari 2006 - 21:23

Sonja:

Gelukkig heb jij altijd mooie plaatjes!!! Bedankt daarvoor... Alles goed? Liefs Sonja

• 08 Februari 2006 - 21:46

Jako:

Groetjes en het ziet er gweldig uit, eindelijk je dagboek gevonden