Ruines en schatten in het noorden van Peru - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van alwinsmit - WaarBenJij.nu Ruines en schatten in het noorden van Peru - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van alwinsmit - WaarBenJij.nu

Ruines en schatten in het noorden van Peru

Door: Alwin

26 Mei 2006 | Peru, Chiclayo

In het noorden van Peru zijn ontzettend veel oude culturen. Zo gingen we naar Chan Chan, waar van de 9 oude adobe (modderstenen) paleizen er 1 is gerestaureerd. Daarna bezochten we Kuelap, een eeuwenoud fort met muren tot wel 20 m hoog. Op deze heuveltop leefden zo´n 3000 mensen tot de spanjaarden hen belegerden en uitmoordden. Fijne lui.

Vlakbij was een half jaar geleden een waterval ontdekt, nou ja, opgemeten en daarna voor het toerisme opengesteld. In 2 delen valt hij 771 m naar beneden. Na 2 uur glibberen over modder en stenen hadden we dit kleine paradijsje bereikt.

Vandaag zijn we naar 1 van de mooiste musea van Zuid-Amerika geweest. De Moche-cultuur die hier net na het jaar nul bloeide, begroef zijn koningen met gevolg en schatten en al. In 1987 is een compleet koningsgraf met inhoud gevonden, en daarna nog één. Onvoorstelbaar met wat voor rijkdommen (goud, juwelen, mensen die meebegraven werden etc) die mannen zijn begraven. De vergelijkingen met het graf van Toetanchamon zijn niet eens zo ver ernaast, complete graven met zoveel rijkdom zijn erg indrukwekkend. Helaas mochten er geen fotos worden genomen. Toch wel heel mooi. We hebben ook nog de site bezocht waaruit ze werden opgegraven.

• 27 Mei 2006 - 14:58

Mirjam:

Hohoho, daar ben ik ook weer eens! Mooi weer allemaal op die foto's! Jullie hebben toch wel even die waterval wat vergroot door er van bovenaf even af te piesen? Genietse, en tot snel!

• 08 Juni 2006 - 14:24

Anneke(van Stella):

Hey Alwin,

wat een mooie foto's zeg!!ik ben echt jaloers, ik moet het doen met morgen een dagje zandvoort, maar dat kan ook best boeiend zijn..ik zie je misschien nog wel als je weer terugbent.
    enjoy!

• 09 Juni 2006 - 05:23

Jw+vrouw En Kids:

Bob en Alwin zet maar alvast wat bier voor me koud, want ik scoor behoorlijk goed met de volgende poule uitslagen
    Dui-Costa 1-1
    Servi-Ned 1-1
    Mex-Ira 2-1
    Ango-Port 0-0
    denk toch zeker wel 6 biertjes van de 8

gegroet en veel plezier nog