Carretera Austral - Reisverslag uit Chaitén, Chili van alwinsmit - WaarBenJij.nu Carretera Austral - Reisverslag uit Chaitén, Chili van alwinsmit - WaarBenJij.nu

Carretera Austral

Door: Alwin

14 Februari 2006 | Chili, Chaitén

Hallo, daar zijn we dan weer.

De vorige keer in Pucón hadden we wat kaartjes gekregen om een 10jaar bestaansfeest van een bar te vieren. De volgende dag waren we met iets te veel maar mochten er toch nog in. Wat bleek, het was de place to be...we kregen van 9-12 onbeperkt tapas en drankjes ingeschonken en Marcelo Salas (de op 1 na bekendste Chileense voetballer) kwam ook nog ff aanwippen. De volgende dag werd de nieuwe presidente in de stad gesignaleerd.
Liftend gingen we naar Puerto Montt. Daar hadden we met een stel Chileense meiden afgesproken, we bleven met hun bij een vriendin op een heel rustig plekje buiten de stad slapen. Riviertje dichtbij, lekker uitgerust, beetje gevist en een kampvuurtje gemaakt. Lekker.

Daarna gingen we op weg naar de Carretera Austral, ofwel zuidelijke autoweg. Dit staat is hier beroemd om zijn ongerepte natuur en wildernis. De ripio weg (zand, kuilen en stenen). Zo kun je gemiddeld maar zo`n km of 40 per uur rijden. We deden de laatste 6 dagen hier alles liften, bijna geheel naar het zuiden en weer terug. Het is dan ook een wonder dat we met deze snelheden en liftend ruim 1600 km hebben afgelegd. En dat terwijl we met 1 lift veel problemen hadden. Koppeling stuk, omrijden om te laten maken, man vergeet te tanken, we moeten met de motor uit de stukjes bergaf om benzine te sparen. We halen net het tankstation, nadat we eerst een tankauto passeren, met, ironisch genoeg, alleen diesiel :) We eten wat, en in 30 min in het donker rijden we ook nog lek. Lachen om mee te maken.

De landschappen waren fantastisch en heel afwisselend. Veel bergen, gletsjers, weides, tig soorten bomen (dode bv.) hele smalle wegen en kilometers lang zonder bewoning. Zelfs qua toerisme was het rustig, terwijl het hoogseizoen is hier. Schitterende meren en rivieren in alle kleuren. En stof, heel veel stof. Zie foto van de laatste lift in een halfopen truck.

Wat vooral mooi was hier was dat je voortdurend in de wildernis rijdt. Ze hebben gewoon door bergen en bossen een weg aangelegd met hier en daar wat huisjes en heel af en toe een klein dorpje. We sliepen 2 keer zonder tent onder de blote hemel, zo vrij voelden we ons. Verder vroeg 1 chauffeur ons toen hij moe was om te rijden. ´s Nachts over de smalle en slingerende zandweg, we hebben onze Schumacher kwaliteiten in de strijd moeten gooien want ripio is soms net ijs, je gaat glijden. Supercool dus.

Hasta la pasta!
Alwin

• 15 Februari 2006 - 09:43

Pete:

Wat heb je toch een vervelend leventje...wat zijn trouwens de kathedralen van marmer? ziet er cool uit! Net als dat kampvuur ;-)

• 16 Februari 2006 - 18:18

Alwin:

de kathedralen van marmer zijn grote marmeren rotsen die in een van de meren van chili staan, er zoals je ziet doorgangen onder waar je doorheen kunt varen. De gewelven maken het lijken op een soort kathedralen (met fantasie natuurlijk)

• 17 Februari 2006 - 07:59

Michiel:

Liften in een open truck moeten jullie vaker doen. Staat errug goed !! En dan wel blijven lachen ! Groet !

• 17 Februari 2006 - 07:59

Michiel:

• 18 Februari 2006 - 09:11

Armand W.:

Alwin,

ik kwam bij toeval op je pagina, nadat ik op sdo-online via Rob je adres had gekregen. Fraaie trip ben je an het maken! Prachtige foto's.

Veel plezier nog..ik kom nog wel eens langs

• 18 Februari 2006 - 21:46

Simone En Sonja:

Hoi Alwin, hie is ie? Ik zit hier met Sonja bij Sonja op de computer even je site te bekijken! Even het verhaal over de fam. van Capel laten zien!

Groetjes Simone

• 18 Februari 2006 - 23:42

Angelica La Mona:

hola espero que esten muy bien ademas que se ven bien.... un saludo muy fuerte de cludio y mona

• 21 Februari 2006 - 17:58

Caroline:

Hé Alwin!

Ik heb al een tijdje niet meer op je site gekeken...Echt súper mooie foto's man!Ik moest van Vic zeggen dat ie jaloers op jullie is!!Enne ikke ook wel! Ik pas nog goed op je zusje..Ze heeft vanavond gezond bij me gegeten!Je moet ook maar eens meekomen als je in Nederland bent!Hier is verder alles perfectos!
    Nou ik spreek je.
    -X- Caroline en Victor

• 22 Februari 2006 - 12:30

Mirjam:

Hoi!
    Kan je even zo'n kathedraal van marmer voor me meenemen? Bij de hema waren ze op...
    Groetjes!!

• 22 Februari 2006 - 19:44

Alwin:

groeten allemaal bedankt voor de leuke berichtjes