Chiloé en genieten van gastvrijheid - Reisverslag uit Pisco Elqui, Chili van alwinsmit - WaarBenJij.nu Chiloé en genieten van gastvrijheid - Reisverslag uit Pisco Elqui, Chili van alwinsmit - WaarBenJij.nu

Chiloé en genieten van gastvrijheid

Door: Alwin

23 Februari 2006 | Chili, Pisco Elqui

Na de Carretera Austral gingen we met de ferry naar Chiloé. Dit is een eiland met een heel eigen cultuur, dat nog een tijdje de kant van Spanje koos toen Chili onafhankelijk werd. Hier brachten we 2 nachten door in 2 mooie dorpjes, tussen de fjorden in. We waren in Castro getuige van het Festival Costumbrista. Hier kregen we een goed beeld van de muziek, het eten en de eigen mythologie van het eiland.

Daarna zijn we in 2 dagen 1100 km over het vasteland naar Santiago gelift. Tijdens een lift van een uur was er een man die een ´regalo´ (cadeau) voor ons had. Dit bleek een fles wijn van 5 Euro! We stonden met onze mond vol tanden, zeer dankbaar en wat een gebaar. Dan weet je echt niet wat je moet zeggen.

Vanuit Santiago gingen we naar Cajun del Maipu. Dit ligt er vlak onder en we waren door de meiden met wie we al eerder hadden afgesproken uitgenodigd in een huisje. Zwembadje, heerlijk rustig plekje in de bergen, hapje en drankje en veel kletsen natuurlijk. Heel gezellig en supergastvrij van ze.

We zijn gisteren naar Pisco Elqui geweest. Dit ligt in een zeer droge vallei, waar zo goed als niets groeit. Toch is dit de regio waar de druiven voor Pisco groeien. Pisco is de nationale sterke drank hier. Verder heeft de plek een mystieke reputatie en is het een van de beste plekken in de wereld om sterren te zien. En inderdaad, het is s nachts pikkedonker - schitterend dus.