Vrijwilligerswerk met dieren - Reisverslag uit Guarayos, Bolivia van alwinsmit - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk met dieren - Reisverslag uit Guarayos, Bolivia van alwinsmit - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk met dieren

Door: Alwin

31 Maart 2006 | Bolivia, Guarayos

Hallo allemaal, hier zijn we weer. We hebben net 17 dagen in de jungle doorgebracht. We zaten in parque Ambue Ari, een opvangtehuis voor dieren, die vaak eerst een tijd bij mensen thuis, in circussen of kleine kooitjes hebben geleefd. Hier wordt geprobeerd ze een zo goed mogelijk leven te geven, heel soms is het mogelijk ze weer vrij te laten maar meestal zijn ze al teveel gewend aan het contact met mensen.

Het kamp is erg basic, er is een generator om water omhoog te pompen maar geen electriciteit. Wat er wel is zijn enorm veel muggen. Omdat je vanwege de dieren geen muggenspul op mag doen zijn we 17 dagen voer geweest voor die ellendelingen. Verder veel bagger en water. Toch heeft het wel wat, zo simpel, met een leuke groep en de tijd vliegt voorbij.

Het werk (want dat was het toch wel) bestond uit af en toe wat constructie, huishoudelijke klusjes, eten klaarmaken voor de vele soorten dieren, en ik kreeg met een ander meisje de verantwoordelijkheid voor de puma Tequila. Kooi schoonmaken, eten geven, en de kat uitlaten. Het is wel indrukwekkend als je de eerste keer ´getest´ wordt doordat de kat tegen je aangaat staan en aan je been en hand begint te knagen. Tequila bleek echter een hele lieve kat te zijn. Ook een hele slimme kat, aangezien ze een keer door de de brede tralies boven was ontsnapt. Een andere puma beleefde hetzelfde avontuur, en kwam oog in oog met haar te staan. Dan zie je dat ze toch nog wel instinct hebben. Zo waren er dieren die ergens uit wilden, ook waren er vele dieren die ergens in wilden, wilde zwijnen en coatis. Vooral de laatsten vormden een plaag voor al het eten en de spullen van de vrijwilligers.

Verder waren er 2 grote brulapen, die stinkend jaloers waren. Ze hadden 8 mensen in een ruim week geprobeerd te bijten, 2 waren behoorlijk aangepakt waaronder ikzelf helaas. Toen ik iemand die door een wasbeer werd aangevallen hielp, dacht werd de aap jaloers, en beet een diepe wond in mijn bovenarm. Niet echt leuk maar je weet dat het kan gebeuren, de dieren hier waren tam maar toch ook wild. Dit, samen met de desorganisatie (het is nog in de opbouwfase) maakten dat er elke dag wel iets gebeurde. Iemand met een rupsje die uit zijn hoofd kwam, een in de gootsteen gevonden stinkdiertje, noem maar op. Het mooie en verbazende is dat je in 2 weken met pijn in je hart weggaat omdat je je kat en de mensen zo gaat missen. Wat een mooie tijd en unieke ervaring was dit!

groeten van Alwin

• 01 April 2006 - 00:01

Katherine:

alwin woooo!! what a lovely swety cat tequila) ho my cat he looks so sweet """ i love your pictures again.

• 01 April 2006 - 13:15

Inge + JW En Kids:

Gelukkig hebben ze je niet voor de barbecue gebruikt. Je bent weer in de bewoonde wereld. Je ziet er nog steeds gezond uit.

Tip 1. was wel voortaan eerst je oren als je naar de papegaaien gaat. Scheelt hun weer werk.

Tip 2. He schijnt dat als je extra vitamine B1 (Thiamine) slikt dat ook tegen muggen werkt.

Voor het overige veel plezier en geluk

• 02 April 2006 - 08:56

G:

supermooie foto´s Alwin, als ik nog een keertje er tussen uit knijp hier, meld ik me gelijk aan voor een half jaar daar in de dierenopvang, lijkt me super. En je houdt er nog een stoer litteken aan over ook:-)

• 02 April 2006 - 17:04

Oma Smit:

Lieve Alwin en Bob,

Hoe gaat het met jullie? Ik heb net je mooie foto's gezien en ze zijn heel mooi! Ik vind het zielig voor je dat je gebeten bent en het beste met je arm. Pas goed op jezelf en Bob,

liefs Oma

• 03 April 2006 - 11:48

Mirjam:

Ik zag vorige week toevallig een programma op animal planet over brulapen. Ze vertelden daar o.a wat deze dieren het liefst eten, namelijk ledematen van mensen met het liefst zo weinig mogelijk spieren en zoveel mogelijk vet en dril.
    Ik hoorde trouwens dat je gebeten was door een aap? Vreemd...en balen natuurlijk. Mooie foto's weer. Waar gaat de volgende trip naartoe?
    Groetjes Mirjam!

• 04 April 2006 - 20:05

Stephanie:

Beter van de beet?
    De foto´s van Atacama en Uyuni zijn echt geweldig! Ik ben alweer vakantieplannen aan het maken... (nog een lift nodig?)
    groeten aan Bob

• 05 April 2006 - 10:29

Rogier:

Heej Alwin,

Echt super vette foto's. Duurde wel even om weer al die verhalen te lezen! Was even gestopt;-).
    Nog veel plezier verder, en stop vooral niet met foto's maken en verhalen schrijven!!

Rogier

• 09 April 2006 - 11:41

Caroline:

Zo echt gave foto's man!!! Ze zien er weer mooi uit! Veel plezier weer...

Groetjes,

Caroline